Extractio. Sjelen stiger opp i
Rosarium philosophorum
![]() |
Emblem 7 i Rosairum philosophorum fra 1550 |
Tittelen på
bilde: Animæ extractio vel imprægnatio,
betyr: sjelens ekstraksjon eller impregnering. Den tyske teksten på selve
bildet sier: Her deler de fire elementer seg. Sjelen skiller seg fra kroppen.
Det er
tydelig at oppløsningen vi så i forrige emblem, fortsetter. Nå stiger sjelen
fra denne tohodete kroppen, denne hermafroditten, opp til åndens rike. Sjelen
har her form av et lite guttebarn. Det er altså den maskuline sjels essens som
forlater kroppen og lar den ligge livløs, delt i alle sine fire elementer.
Siden elementene nevnes her, kan man si at sjelen her må være det femte element
eller kvintessensen. Siden det er den maskuline ”kvintessensen” som forlater
kroppen, blir den feminine ”sjelen” liggende helt passiv og livløs.
Vi har her
nådd en tilstand av total desorientering. Sjelen kan jo forsvinne for godt! Man
er forlatt av alle gode ånder.
![]() |
Ut av kroppen opplevelse |
Mon tro om ikke dette emblem bygger på konkrete
erfaringer som datidens alkymister kan ha hatt mens de strevde med og konsentrerte
seg om sine forvandlings-prosesser. I dag ville man kalle en slik opplevelse
for ”Out of body experience”- Ut av
kroppen opplevelse. Det kan skje enten spontant, under et traume, eller som en
nær døden opplevelse. Det kan også skje i søvnen, søvnen som også er kalt
”dødens bror”. Det kan, som vi skal se litt senere, også skje under en
innvielse.
Carl Gustav
Jung (Die Psychologie der Übertragung,
Zürich 1946) tolker dette emblem på sin egen måte. Han sier at det er på det
stadiet, der elementene faller fra hverandre, der jeg-bevisstheten som fantes
til nå, blir totalt oppløst, kan inntre en tilstand av schizofreni. Psykoser
kan bli aktualisert i det øyeblikk der det kollektivt ubevisste, det psykiske
ikke-jeg, blir oss bevisst. Vi opplever her en ufri tilstand av å bli drevet,
være utlevert til mørket. Igjen: sjelens mørke natt. Dette kalles for
”sjeletap” hos naturfolk.
Vi kan også
si at initiasjoner, innvielser – som vi finner hos alle folkeslag og til alle
tider – viser samme mønster av ”sjeletap” i det mest kritiske øyeblikk av denne
prosessen. Er du medlem av Rosenkors-Ordenen A.M.O.R.C. kan du lese en mengde
om innvielser som et fenomen hos både naturfolk og hemmelige forbund. Se
Rosenkorset 2010-04 og Rosenkorset 2011-01 (se ww.amorc.no. Medlemssider – Rosenkorset).
Religionshistorikeren
Mircea Eliade har skrevet en god del om sjamaner. Se f.eks. boken: Sjamanisme. Henrykkelsens og ekstasens
eldgamle kunst ( nå også i norsk oversettelse 1998).
![]() |
En samisk sjamantromme. Slike trommer ble ofte brukt til å fmreklalle ekstasetilstander |
Han skildrer nøyaktig
denne kritiske tilstanden hos mange vordende sjamaner, den vi ser og får omtalt
her på dette vårt emblem i Rosarium. Den personen som skal innvies til
sjaman, blir ”delt opp i alle sine bestanddeler”, beskrevet svært fysisk, før
han ”settes sammen igjen”. Og kan gjenoppstå som et nytt individ – som en
sjaman. Osirismyten i det gamle Egypt, der denne guden blir delt opp i sine
enkeltdeler av sin onde bror, før Isis kan samle han sammen igjen, er jo også
nøyaktig samme fenomen: det VI kan
oppleve som en innvielse. Enten spontant – eller bevisst fremkalt i et ritual.
![]() |
Sjelen stiger opp fra "nigredotilstanden" hos tjekkiske Griemiller 1575. |
Takk for spennende blogg! Jeg har lest de to utgavene av Rosenkorset, og det er helt fantastisk å kontemplere over temaet for denne bloggen, sammen med de mange fine artiklene over samme tema, innvielse. Dette er noe av det mest spennende jeg kan tenke meg. Jeg kommer stadig tilbake til dine blogger i Rosarium philosophorum - det er så mange ting å tenke over her.
SvarSlett