Fermentering. Emblem 11 i Rosarium
philosophorum
![]() |
Fermentering. Emblem 11 i Rosarium philosphorum fra 1550 |
Etter at vi
har oppnådd den ”hvite stenen”, den som kan forvandle uedle metaller til sølv, eller
den som får alkymisten til å beherske de lunare eller feminine krefter i sitt
vesen, starter vi prosessen på nytt i emblem 11. For nå skal vi tilberede den ”røde
stenen”. Vi skal også mestre de maskuline krefter i vårt vesen.
Dette er noe
Carl Gustav Jung ikke tok med i sin analyse og dermed har de fleste jungianere
ignorert de 10 siste emblemer. Men, som Adam McLean påpeker, dette bør ikke
ignoreres hvis man skal få en forståelse for hva Rosarium vil fortelle oss. For
meg personlig er dette en pekepinn på at vi gjennomgår prosessene mange ganger
på vei mot ”opplysning”, vi gjentar ting som i en spiral.
Emblem 11
henger sammen med emblem 5 (se omtalen mars 2012). Men nå er tittelen på bilde fermentering eller gjæring. Den tyske teksten betyr oversatt: her blir Sol atter lukket inn og overøst med filosofenes merkur.
Erotikken i
dette bilde er enda mer fremtredende enn i emblem 5, ja den er så iøynefallende
at dette ble sensurert så sent som i 1970-årene, da dette bilde ble brukt på et
plateomslag.
![]() |
Plateomslag fra 1974 |
Men det som
også blir oversett svært ofte, er at det nå er kvinnen, dronningen, Luna, som
er den aktive. Det er faktisk hun som ligger på toppen. Det kommer svært så
tydelig frem i det fargelagte bilde fra et manuskript fra 1600-tallet.
![]() |
Manuskript av Rosarium fra 1600-tallet |
Samtidig som
erotikken er svært så humant i den foreningen, har både kvinnen og mannen
beholdt sine vinger fra emblem 10. Denne foreningen av substanser, metaller,
tinkturer i alkymistens laboratorium, er løftet inn i en spirituell sfære. Som
foroven, så her nede – heter den eldgamle alkymistiske teksten Tabula smaragdina.
Den
medfølgende latinske teksten, lagt i Raimunds munn, sier da også: …kopuleringen blir forårsaket av at de subtile deler blir
transmutert og forandret til en spirituell form og essens, for det er skrevet
at det tykke og grove kan ikke forene seg med det subtile, og det subtile ikke
med det tykke og grove på grunn av sine motsetninger, hvis ikke det som er
grovt blir konvertert til sin subtilitet ved hjelp av sin subtile ånd. Så kan
de blandes sammen.
Det blir
tydeligere og tydeligere at alkymisten anså materien for å ha både sjel og ånd,
slik som hele skaperverket er besjelet og i sin essens spirituell.
![]() |
Samme emblem hos Mylius philosophia reformata 1622 |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar