Sjelens tilbakekomst. Emblem 9 i
Rosarium philosophorum
![]() |
Sjelens jubel. Emblem 9 fra Rosarium philosophorum 1550 |
Den latinske
tittelen på emblemet er: Animae iubilatio
seu ortus seu sublimatio – eller sjelens jubel eller tilblivelse eller
sublimering.
Den tyske
teksten sier oversatt: her svinger sjelen
seg ned og beliver det rensete liket igjen.
Etter at
legeme har blitt vasket i den himmelske duggen, kan nå ”guttebarnet” – sjelens
maskuline aspekt – returnere fra sin reise til de høyere sfærer, tilbake til
den livløse hermafroditten. Dette er ”ortus” – tilblivelsen eller fødselen av
en ny bevissthet. Hendelsen speiles på et vis nederst, der en fugl ovenfor
bakken møter en fugl som er begravd under bakken. Dette skal antagelig antyde
at prosessen ennå ikke er fullbyrdet helt, konflikten av motsetninger har ikke endelig
falt til ro. Som vi skal se, kommer vi også til å gå gjennom hele prosessen en
gang til, fra emblem 11 av.
Interessant er en del av den latinske
teksten som medfølger. Morienus sier f. eks.: ikke undervurder asken, for den er hjertets juvel. Hermes sier: En død ting vil be gjenopplivet og noe sykt
vil bli helbredet.
Mens Senior sier: la dampen fra oven stige ned til den nedre, og damp unnfanger fra damp.
Dette guddommelige vann er Kongen som stiger ned fra himmelen. Det er den som
reduserer sjelen inn i hans kropp, som livner opp igjen etter hans død. Og liv
oppstår med det og etterpå skal ikke døden være.
Litt kryptisk – som vanlig – men
essensen må vel være at vi etter en indre dødsprosess (eller etter en
sjelereise), kan oppnå en seier over døden.
Men den etterfølgende latinske teksten antyder også
gnostiske ideer: at sjelen er fanget i kroppen og at denne kroppsliggjøring
oppleves av sjelen som en straff. Litt rart at tittelen på emblemet samtidig
snakker om ”sjelens jubel” eller fryd over denne fornyede forening. Men
alkymister har en egen evne til å forvirre oss moderne mennesker med sine
motsetningsfulle tekster. De bryr seg ikke det døyt om våre behov for logikk.
Man kan av og til undres over om dette er gjort med vilje, for nettopp å få
mennesker til å gi slipp på tankene. Dermed kan de kanskje lettere komme i
berøring med de dypere lag i skapelsen, i verden og i hvert menneske.
![]() |
Samme prosess fra et manuskript fra 1700-tallet (MS Ferguson 210, Glasgow) |
![]() |
Johann Daniel Mylius sin tolkning fra 1622 (philosophia reformata) |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar