Den grønne løve. Emblem 18 i Rosarium
philosophorum
![]() |
Emblem 18 i Rosarium philosophorum 1550 . Den grønne løve |
Hvis vi
trodde at vi var ferdige med jobben da vi oppnådde den ”den røde sten” (se
forrige emblem), så tok vi grundig feil. Hele Rosarium understreker at Det
store arbeide er prosesser i mange omganger. Den tredje og endelige ”sten”
gjenstår fortsatt.
Den tyske
teksten under illustrasjonen betyr: Jeg
er den sanne grønne og gyldne løve uten bekymringer, i meg ligger skjult hele
hemmeligheten av filosofene.
![]() |
Samme emblem fra et manuskript fra 1600-tallet (St. Gallen) |
![]() |
Den grønne løve hos tsjekkiske Griemiller 1578 |
”Den grønne
løve” er et mye brukt symbol innen alkymien og har forskjellige betydninger. I
laboratoriet er den grønne løve et sterkt løsningsmiddel. ”Den grønne løve” var
kjent for å kunne ”fortære” metaller. Den grønne fargen fikk den (i laboratoriet)
av den kjemiske substansen jernvitriol eller jernsulfat. Syrer laget med
jernsulfat, ble kalt Den grønn løve. Dette inkluderer vitriol og svovelsyre.
Svovelsyre kan brukes til å produsere andre typer syre, for eksempel
salpetersyre. Det som er kjent under navnet aqua
regia eller kongevann, er en blanding av konsentrert saltsyre og
salpetersyre. Navnet kommer av at selv gull, metallenes konge, løser seg i en
slik blanding. Også platina og flere andre edle metaller løser seg. Og det er nok denne ”aqua regia” som menes med Den grønne løve som fortærer
solen. I laboratoriet vel å merke. Kongen i dyrenes verden fortærer solen,
kongen blant metallene.
Jeg må
innrømme at den kjemiske siden ikke fanger min største interesse, for her
mangler jeg rett og slett nok kunnskaper. Samt muligheter til å etterprøve
selv, i mangel av et eget laboratorium. Men jeg har etter hvert innsett at vi ikke kan se
bort fra den siden, for innen den gamle alkymien foregikk prosessen BÅDE i
laboratoriet (med kjemiske substanser), i alkymistens indre samt på et kosmisk
plan (i makrokosmos). Å bare se den psykologiske siden, slik Jung gjorde, er å
kutte bort en viktig del. Det som gjør alkymien så fascinerende for mange, er
nettopp denne helhetstenkningen der materien, psyken og det spirituelle blir behandelt som en enhet. Den gang da kjemien skilte lag med alkymien, ble bare
den materielle siden igjen innen kjemien. Materien tapte sin spirituelle bakgrunn og sammenheng. Det er i mine øyne et hakk verre enn kun
å konsentrere seg om den dybdepsykologiske, terapeutiske siden.
Når
alkymisten jobbet med planter (for å fremstille essenser brukt som legemidler
blant annet), representerte Den grønne løve livskraften i plantenes blad. Den
grønne løve som fortærer solen er her fotosyntesen, prosessen som er skyld i
naturens grønne farge.
Filosofisk og
psykologisk er Den grønne løve naturens utemmede krefter eller det
underbevisste som vi ønsker å temme.
Dette
emblemet skildrer derfor en midlertidig undergang av det stadiet vi har oppnådd
til nå. Dette stadiet der vi har nådd kontroll over våre solare og lunare
krefter, eller våre maskuline og feminine sider. Eller vår aktive streben og
vår (passive) kjærlighet. Eller vår gjøren og vår væren. Vår aktivitet og passivitet. Alt
ettersom hvordan vi oppfatter disse to motsetninger, symbolisert med Sol og
Luna, i oss selv. Denne undergangen er nødvendig for det endelige resultat som
skal være vår ”oppstandelse” . Den som blir skildret i emblem 20. Vi må altså
på nytt gå inn i vårt underbevisste, vår Merkurbrønn (se emblem 1), der det
gjenstår å forene de tre prinsipper (Merkur, Sulfur og Salt – eller ånd, sjel
og kropp). Ja vi må gå så dypt ned i det underbevisste at vi står ved terskelen til kosmisk bevissthet. Den som vi faktisk kan nå ved å gå lengst ned i
dybden. Vi bevisstgjør oss nå det fysiske nivå samtidig med at det høyeste
spirituelle nivå foldes ut.
![]() | ||
Den grønne løve hos Mylius: philosophia reformata 1622 |
Det siste eksempelet her, Mylius sin versjon av 1622, viser syv stjerner på løvens kropp. Hvis vi i løven ser også selve personen, altså alkymisten eller den som skal transformeres, så kan jeg ikke fri meg fra assosiasjonen til "de syv chakra". De gamle alkymister har nok kalt dem noe annet, de syv psykiske sentra, eller de syv stjerner i vårt indre, men en forbindelse må ganske enkelt ha eksistert.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar