Kroningen av det feminine. Emblem 19 i
Rosarium philosophorum
![]() |
Emblem 19 i Rosarium fra 1550 |
Denne
illustrasjonen er tydeligvis en etterligning av et bilde fra Buch der heiligen
Dreifaltigkeit (Boken om den hellige trefoldighet) fra ca. 1410.
![]() |
Fra Buch der heiligen Dreifaltigkeit |
Samme motiv
dukker også opp i Reusners Pandora fra 1580-årene.
Det feminine,
Luna – her symbolisert med Maria – krones i Rosarium philosophorum. Det er slående hvordan de tidlige
alkymistiske manuskripter og bøker fremhever det feminine. Det store arbeide, opus
magnum, kan bare skje ved en forening av de maskuline og det feminine der ingen
av delene er overlegen overfor den andre. En tidlig likestilling altså av
kvinne og mann. Her kommer jeg til å tenke på at esoteriske strømninger og
mysterieskoler i Vesten, helt fra antikken av, som regel har inkludert det
feminine som likeverdig i en ellers svært patriarkalsk kultur.
Det er også
tydelig at vi nå går til det trefoldige i den høyere verden. Faderen, sønnen og Den hellige ånd symboliserer her de tre alkymistiske prinsipper: kropp, sjel og
ånd. Men triniteten blir til en kvartenitet i og med Maria. Den latinske teksten rundt bilde sier noe om at
tre er en, men fremhever også at "mater” eller mor er med i den enheten, ja er av den, og at ”bror”
og ”søster” må begge virke sammen. Dragen nevnes. Den skal ikke dø, men er ikke
av den enheten, sies det i teksten på den høyre siden.
Det sanne
åndelige JEG, vårt Høyere selv, kan bare oppstå når de tre prinsipper (merkur,
sulfur og salt eller ånd, sjel og kropp) har funnet den enheten både i den
nedre verden (se emblem 18) og i den øvre verden – som i dette emblem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar