CONIUNCTIO. Et reelt samleie. Emblem 5 i Rosarium philosophorum
![]() |
Emblem 5 i Rosarium philosophorum fra 1550 |
Selve ”coniunctio” eller foreningen og
sammensmeltingen kalles også for COITUS. På 1500-tallet var man sannelig ikke
spesielt prippen. Her vises det et samleie i all tydelighet. Når vi kommer til
et lignende bilde i neste fase i prosessen (emblem 11), skal vi se at den
erotiske symbolikken blir enda tydeligere og mere fremtredende.
Den tyske billedteksten betyr oversatt: O Luna, gjennom min omfavnelse og søt munn,
blir du vakker, sterk og mektig som jeg er. Hun sier: O Sol, du kan kjennes overordnet alt lys, men trenger meg likevel som
hanen trenger hønen.
Nå har havet, vannet, det ubevisste, slukt dem
begge. Den latinske teksten sier noe slikt som: Naturen og ditt arbeid er
velsignet fordi du kan gjøre det perfekte ut av det imperfekte. Denne naturen
må anvendes ren, renset, rå, jordnært og på rett sett. Foren derfor vårt
gjæringsstoff med sin søte søster og de vil avle en sønn som blir større enn
sine foreldre. Kvinnen inkluderer mannen i sin buk, hun omfavner ham med slik
kjærlighet at hun har tatt ham helt opp i sin natur og oppløst ham i ikke
delbare partikler. Unnfangelsen forandrer blodet som før var som melk .. den
hvitskimrende kvinnen og den rødlige mannen, de omfavner hverandre og blir et
par. De løser seg opp og bringes sammen igjen. To var de og de blir til ett.
Ånden kan bare bli gjort legemlig og kroppen åndelig, hvis de først har blitt
renset fra all urenhet.
Det mannen og kvinnen avler, er større enn alt lys
i hele verden. Selv om dette samleie også sammenlignes med kopuleringen av
hunder, blir likevel avkommet de avler, et
himmelsk lys som skal bevare oss i denne og i andre verdener. Kanskje siktes det her til det opprinnelige lysvesen som eksisterte før skapelsen, det kabbalahen ville ha kalt Adam Kadmon. Det vesen som hadde et legeme av stråleglans. Når Rosarium sier
videre et det finnes tre slags De vises
sten, mineralstenen, plantestenen og dyrestenen, og at de har tre navn, men
er en i essens, så kan man ikke la være å tenke på at de gamle alkymister også
syslet med å trekke ut essensen av planter for å helbrede, ikke bare essensen
eller sjelen av metaller for å forvandle dem. I så måte var de kanskje forløpere til den senere homeopatien.
Det er helt tydelig at de gamle alkymister tenkte
helhetlig. Verden hang fremdeles sammen, delen var lik helheten og helheten lik
delene. Mikrokosmos (mennesket, dyr, planter, mineraler) er lik makrokosmos,
det store univers. Så ja, dette er en svært så menneskelig coitus, men det er
også en forening mellom stoffer, mellom planter og dyr. Samt en forening i det
himmelske, en befruktning i de høyere sfærer. En helbredelse der også det
arketypisk mannlige og det arketypisk kvinnelige, agape og eros møtes – i kjærlighet,
for å frembringe et tredje.
![]() |
Samme emblem fra et manuskript fra 1600-tallet |
![]() | ||||||
Samme symbolikk hos Griemiller 1578, men en smule avdempet, siden det foregår i en glassbeholder |
![]() |
Og enda mere avdempet hos Mylius 1622 |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar