mandag 30. april 2012

Renselse fra oven. Emblem 8 i Rosarium philosophorum


Emblem 8: Vasking eller renselse i Rosarium philosophorum

Emblem 8 fra Rosarium philosophorum 1550

Tittelen på bildet er: Ablutio vel Mundifacatio. Det betyr: vasking eller renselse. Den tyske teksten på bildet betyr:  Her faller duggen ned fra himmelen og vasker den  svarte kroppen i graven.

Den noe kryptiske latinske teksten sier: Men vannet, som jeg har nevnt, er noe som stiger ned fra himmelen, og jorden med sin fuktighet tar det opp, og himmelens vann blir holdt tilbake av jordens vann, og jordens vann p.g.a. sin trelldom ærer det, og vann forenes med vann, og vann skal holde fast vann, og Albira blir hvitnet med Astuna. 

Litt lenger nede heter det: Gjør det svarte hvit og riv i stykker bøkene for at ikke ditt hjerte skal knuses, for dette er sammensetningen av alle vise menn og også den tredje delen av hele arbeidet.

Her foregår en renselse fra oven, i motsetning til det badet vi så tidligere. Hvis vi oppfatter brønnen, badet, det vannet Sol og Lun a steg ned i, som det underbevisste, må det her dreie seg om en bevissthet som overgår den daglige, altså noe overbevisst.  Noe som vi må ha hjelp av fra noe overjordisk eller gudommelig.  Den latinske teksten fortsetter også med å omtale visdommen og her ser det ut til at duggen blir sammenlignet med visdommen.

Duggen kan også være kondensen som danner seg ved destillering. Men symbolsk ble dugg oppfattet som den kondenserte universelle ånd, noe som materialiserer seg fra en rolig, klar nattehimmel. Noen tok dette bokstavelig og samlet dugg i laken. 

Fra Mutus Liber, en alkymistisk bok fra Frankrike 1677

Duggen samlet på den måten ble brukt som løsemiddel i mang en alkymistisk prosess. I folkemedisin ble dugg også betraktet som helbredende. Den ble også brukt for å revitalisere tørkede urter. Innen alkymi var dugg spesiell på mange vis og den mystiske måten den oppstod i naturen på ga rom for metafysiske tolkninger som det himmelske vann.

Teksten og bildet indikerer altså en renselse fra oven samt betoner at vi skal fjerne alt overflødig. Rent psykologisk kan det dreie seg om løsning av problemer forårsaket av det underbevisste. Dessuten, når vi skal rive sund alle bøker, betyr det at det ikke er nok å samle kunnskap fra bøker. Med kun slik viten blir følelseslivet krenket. Vi må gi opp det rent intellektuelle ståsted. Det som trengs er følelse, kjærlighet. Bare når følelsen er med, kan noe som blir forstått, få tyngde.

Sjelen kan bare returnere, hvis hjertet er med. 




3 kommentarer:

  1. For en nydelig blogg, med så kloke refleksjoner! Det er så fint å få innsikt i Rosariums emblemer. Alkymi er en finurlig og jordnær vei til åndelig innsikt. Jeg har stor sans for de dype tanker som ligger bak her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk May. Leste nettopp at en som du henviser til, Jean Dubuis, har sagt: Brenn nå alle dine bøker, inkludert mitt (når man har oppnådd "the experiment on eternity"- eller øvelsen på evigheten). Dette har han "kopiert" fra den polske alkymisten Michael Sendivogius (1566-1636) som har sagt noe av det samme. Mener også å ha lest noe lignende utsagn fra en buddhist, eller i alle fall en av de vise fra Østen, men finner det ikke igjen. I alle fall ligner det litt på det ellers velkjente utsagn: when you meet the Buddha, kill the Buddha (ikke bokstavelig talt da). Her ligger det mye visdom etter min mening. Mye til ettertanke. Men jeg leser altså fortsatt bøker. Har nok ikke nådd målet!

      Slett
  2. Morsomt at du nevner min Qabalalærer Jean Dubuis. Han hevder flere steder i sine leksjoner at det ikke vil være bruk for leksjonene når studenten er ferdig med kurset, for målet er egne erfaringer og refleksjoner. Han sier at det beste er å gjøre tingene på sin egen måte...Jeg forstår det slik at det kreves en svært god innsikt i tematikken før man kan slippe seg løs..Hvis det er noen trøst, så leser også jeg bøker, og kommer til å fortsette med det! Men det er noe med forståelsen for helhet som vokser etterhvert.

    SvarSlett