Merkurbrønnen
![]() |
Det første emblem i originalen fra 1550 |
Teksten under emblemet er på tysk og betyr direkte
oversatt:
Vi er begynnelsen på metallene og deres første
natur/
Kunsten (= alkymien) lager gjennom oss den høyeste
tinktur/
Ingen brønn eller vann er lik meg
Jeg gjør frisk både fattig og rik.
Og er dog samtidig giftig og dødelig.
Fra søylen midt i brønnen strømmer tre vannstråler so har navn:
Acetum fontis (kildens eddik), Aqua Vitae (Livets vann) og Lac Virginis (jomfruens melk).
Rundt brønnkanten står det: Sic unus
est M (ercurius) mineralis, M(ercurius) vegetabilis, M(ercurius) animalis = Slik er mineralrikets, planterikets
og dyrerikets merkur ett. Det gjentar det som star skrevet over den tohodete
dragen: mineralis, vegetabilis, animalis.
![]() |
Samme emblem fra et håndskrift i farger |
Her finner vi
korrespondansen: som foroven så her nede. Her ser vi hele skapelsen:
utgangspunkt, prosessen og slutten av det hele. Det er prima materia og De
vises sten i et evig NU. Det er den
brønnen kongen og drønningen (det maskuline og det feminine aspektet av hele
skaperverket, samt av vår psyke) skal senkes ned i og oppleve omfavnelsene,
død, forråtnelse og gjenoppstandelse som en enhet. Brønnen selv kan her
oppfattes som det ubevisstes osean. Eller som livmoren. Vi ser de fire
elementer, representert ved de fire stjerner i hvert hjørne, samt kvintessensen
ved den femte stjernen mellom sol og måne. Sol og måne er arketypene for det
aktive og passive, det maskuline og det feminine eller motsetningspar av enhver
art som skal forenes.
Kronen av søylen på brønnen åpner seg som en blomst mot den femte
stjernen, kvintessensen.
De tre vannstråler
symboliserer tre motstridende prosesser ved hele skapelsen – samt vår psyke –
som blir ett i denne brønnen. Den første: den etsende eddik, er det
oppløsende element. Det som frembringer ”nigredo” – eller destruksjonen,
forråtnelsen, at alt blir svartere enn svart. Livets vann er det middelet som
sørger for en ny start, en belivelse, en gjenoppstandelse. Det er det som
alkymisten betegner som ”albedo”, den hvite tilstanden der alt lysner. Og
Jomfruens melk er det som skal nære det barnet som oppstår fra foreningen av
motsetningene, foreningen av Sol og Måne. Det er det nye som blir født i prosessen.
"Jomfruens melk" er den næringen som får dette ”filosofiske
barnet” til å vokse og modne. Michael Maier sier et sted: "Stenen skal næres som et barn
med Jomfruens melk”. Det er den siste tilstanden som betegnes som ”rubedo”
(den røde sten).
I et tysk manuskript fra 1600-tallet fremstilles
disse tre strømmer noe annerledes. Her symboliseres de med alkymistens symboler
for de tre prinsipper: merkur, sulfur og salt: eller spiritus
(ånd), anima (sjel) og corpus (legeme). Eller det spirituelle, mentale og materielle. Det er
disse tre elementer i mennesket som på sett og vis ligger i strid med hverandre,
og vår oppgave er å bringe dem i harmoni.
![]() |
Fra et tysk håndskrift av Rosarium fra 1600-tallet |
Her er det mye å reflektere over. Ved å betrakte
illustrasjonene kan mye åpenbare seg og integreres i vår bevissthet. Det beste
er en meditativ metode der bildet kommuniserer med vår sjel.
Takk for svært interessant blogg med nydelige bilder og opplysende tekst. Jeg har mange ganger vært inne på alkymiens websider og studert bildene. Men hvilken forskjell det gjør ved å få symbolene forklart slik du gjør her! Plutselig åpnes en ny verden av forståelse, og alt faller på plass!
SvarSlettDette setter jeg stor pris på!
Takk May for gode ord. Lærer veldig mye selv av denne gjennomgangen. Her er så mange arketyper, så mye allmenn-menneskelig, som vi som subjekter lever ut. Kanskje på Det kosmiske sine veier. Alkyimistenes gamle emblemer snakker til meg på et helt spesielt vis
Slett